onsdag 11 mars 2009

De konstfulla bevisen

Om du har varit i kontakt med retorik tidigare har du med all sannolikhet stött på begreppen ethos, logos och pathos.

Retoriken uppstod i Grekland ca 500 f Kr. Som vanligt när något nytt uppstår är det för att något gammalt försvinner. I det här fallet handlade det om att Grekland gick från att vara en envåldsstat till ett demokratiskt samhälle där medborgarna – alltså de fria männen – höll den politiska makten. I den direktdemokrati som uppstod var varje fri man skyldig att själv föra sin talan, vare sig det gällde rådet eller rätten. När en man stod inför rätten var det fruktbart att försöka bevisa sin oskuld både genom fakta och genom sin retorik. Ethos, logos, pathos kallas därför för de tre konstfulla bevisen.

Ethos handlar om din karaktär. Du måste försöka framställa dig som trovärdig för att mottagarna av ditt budskap ska lita på dig och gå på din linje. Här gäller det att skapa en social kontakt mellan dig och de/dem som lyssnar samtidigt som du övertygar genom att framstå som sakkunnig inom ditt område. En yrkesgrupp som har särskilt starkt behov av att bygga sitt ethos anser jag vara psykologerna. Vem vill annars öppna upp och anförtro någon det man själv tycker är jobbigt och kanske även lite skämmigt?

Logos innefattar alla argument och alla jämförelser som du lägger fram i din kommunikation för att påverka mottagarnas inställning i frågan. Det intressanta med logos är att du använder språket som övertalningsmedel samtidigt som det inte ställs några krav på att du ska tala sanning. Håll dig gärna till sanningen men fokusera på det som är sannolikt eller möjligt. Sanningen är i det här fallet rent retoriskt ställd på undantag. Personligen anser jag att vetenskapsmän i allmänhet, och Charles Darwin i synnerhet är bra exempel på en yrkeskategori som lever högt på att nyttja logosargumentation. Eller vad säger du? Tillhör du majoriteten som tror att människorna har utvecklats vidare från samma evolutionsled som aporna?

Pathos handlar om de känslor som talet väcker hos lyssnarna. Känslor som påverkar om budskapet går fram. Känslor hos dig som talare som förmedlar trovärdigheten hos budskapet. Det gäller alltså att tala med stor egen övertygelse, särskilt om det handlar om att försöka påverka attityder hos mottagarna. Vem kan få mig att skratta, gråta eller känna plötslig olust? För mig är det klockrent att skådespelare måste behärska samtliga känslosträngar med benhård disciplin för att gå genom rutan och påverka mig så att deras karaktär blir trovärdig. Annars faller filmen platt.

I det verkliga livet handlar det naturligtvis om att anpassa de tre olika delarnas delar av en helhet för att optimera fördelningen beroende på situationen. Detta gör personen som utan tvekan var världens mest framgångsrike talare 2008, Barack Obama, alldeles ypperligt. Eller om sanningen ska fram, Barack Obama OCH hans talskrivare...

2 kommentarer:

  1. Med andra ord hängde man löst i antikens Grekland om man var dålig på muntlig framställning. Och då kommer vi till osökt till Darwinismens tankar om "survival of the fittest" och cirkeln är sluten!

    SvaraRadera
  2. Då jag läser många bloggar avskräcktes jag till en början av längden på ditt inlägg. Men ta mig tusan om jag inte kom igenom det ändå! Retorik är något som börjat fascinera mig mer och mer under utbildningen och jag är glad att du vill dela med dig av dina kunskaper.

    Något som jag tycker det skulle vara kul att höra mer om är den visuella retoriken används idag. Jag gjorde en lightanalys av det visuella vid eklateringen på YouTube härom sistens (se nedanstäende länk).

    Summerat så gillar jag uppstarten på ditt bloggande. Fortsätt berätta. :)

    http://scherpblogg.wordpress.com/2009/02/28/shit-va-bra-forelasare-vi-haft-egenligen/

    SvaraRadera