Jag har tidigare varit inne på vad en duktig talare gör och idag fick jag lyssna på Sture Johansson från Hamrin & Partners på marknadsföreningens Afternoon tea.
Sture är en duktig talare. Vad är det då han gör som är så bra?
Han är inte bara fantastisk på att söka ögonkontakt och få oss att skratta åt mer eller mindre pinsamma historier tagna direkt ur hans eget eller närståendes liv, han är även fenomenal på att ställa frågor. I Stures fall handlar om tre sorters frågor: retoriska - de som ingen förväntas svara på, öppna frågor - de som blir besvarade och feedbackfrågor - de som hjälper talaren att stämma av läget.
Retoriska frågor är bra för att de väcker en passiv aktivitet hos oss lyssnare. Vår hjärna går från lyssnar-mode till tänkar-mode och vi engagerar oss mer i det som sägs. Detta leder i sin tur till att vi lättare uppmärksammar, bearbetar och tar till oss budskapet. Retoriska frågor är väldigt tacksamma att använda inom kommunikation i allmänhet och reklam i synnerhet.
Öppna frågor är bra för att skapa engagemang hos publiken. Vi känner oss dessutom mer betydelsefulla och kompetenta. Ett smart sätt att dels ställa sig in hos publiken och dels bryta monologens monotoni. Avbrottet i sig ger energi i kommunikationen.
Feedbackfrågor av typen "Är det det du menar eller är jag ute och cyklar? Bra, då får jag stå kvar här ett tag till" fungerar ypperligt eftersom en kontinuerlig avstämmning av nivå och innehåll leder till att publiken blir mer nöjd med föredraget (och så ler vi av bara farten genom metaforens och bisatsens försorg).
Dessutom ger han oss lyssnare komplimanger hela tiden som inte känns klyschiga och krystade utan genuint menade.
Vad Johansson talade om, rent sakligt? Under rubriken "Spelet om varumärket börjar på insidan" nöter han in att ord och handling måste hänga ihop för att varumärket ska bli starkt. För ovanlighetens skull håller det sakliga budskapet och retoriken ihop. Resultat? Klockren kommunikation.
Filosof för en dag
2 dagar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar