måndag 27 juni 2011

Retorikiska på juridiska

Under hösten kommer jag att hålla i diverse frukostseminarieserier. Först ut är argumentation och påverkan för jurister i samarbete med Legally Lady hos Blendow. Jag rekommenderar varmt alla kvinnor att boka redan nu eftersom vi har ett begränsat antal platser. Är du man, jurist och vill vara med? Sänd ett mejl till linda.frivik@blendow.se så tar vi fram en till seminarieserie redan under hösten som du kan anmäla dig till.

Varför behöver jurister retorik? Ärligt talat - du är dagligen beroende av att använda rätt argument, formulerat på rätt sätt, till rätt mottagare i rätt sammanhang. Både skriftligt och verbalt. Jag har svårt att tänka mig någon annan yrkesgrupp som i högre utsträckning lever på sin kommunikativa förmåga utan att det är det som står på visitkortet.

Fullständig kursbeskrivning får du via Blendow, men vi kommer att gå igenom argumentationsteknik ur ett retoriskt, semiotiskt och kommunikationspsykologiskt perspektiv. Dessutom får du min nya bok "Retorikiska. På svenska." i förväg - innan den kommit ut i butikerna. Bara det!

För att ni verkligen ska få känna hur argumentation är en process kommer du att få uppgifter att lösa mellan seminarierna. Om du vill. Jag vet att du har ohyggligt mycket annat som ska skrivas. En inlärning blir dock mycket starkare om du samtidigt praktiserar teorin. Det är upp till dig.

Jag ser fram emot att lära känna dig bättre fram emot höstkanten. I september kavlar vi upp ärmarna. Under tiden får du gärna återkomma till denna blogg. Det finns redan mycket matnyttigt för den hungrige och under nästa vecka kommer den att fyllas med tankar från Almedalen, både retorikiska analyser av politikernas tal och andra kommunikativa tankar.

På återläsande, nyhörande och nyseende!
önskar Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar