fredag 11 juni 2010

Intellektuell härskarteknik



Martin Ezpeleta har skrivit ett underbart levande inlägg om intellektuell härskarteknik som jag inte kan låta bli att läsa om och om igen. Han är inte bara rolig, utan även väldigt välformulerad. Stilnivån är hög och jag finner flera ord som jag inte stöter på dagligdags. Gillas och uppmuntras starkt från detta håll!

Han använder med bravur den retoriska stilfiguren asyndeton. Det råkar även vara en av mina personliga favoriter. Asyndeton använder inga konjunktioner, ord som binder samman meningarna. Det blir ganska raka, råa ordflöden. Prova läsa följande brottstycke och känn efter hur det känns.

"Vi står tysta. Förlamade. Svettiga. Ordlösa.
Fram till nyss har vi känt oss delaktiga, vi har varit delägare i debatten."

Jag är förtjust i formen för att man genom den styr vart betoningar och pauser ska tas. De är särskilt användbara vid talskrivning. Jämför med hur det skulle ha låtit om allt var sammanskrivet i en enda mening. Jag är även väldigt förtjust i hans metaforiska beskrivning av citat:

"Citaten är retorikens anabola steroider, fiktiva diskursiva muskler. Vi låter en beprövad och oss överordnad auktoritet göra grovjobbet och frigör oss från ansvaret att ha en egen fristående åsikt."

Allitterationen i slutet hos frigör och fristående sjunger skönt i min själ.

När det gäller citatanvändning i argumentationssammanhang argumenterar Ezpeleta att det viktiga i ett citat är inte innehållet, utan vem det är man citerar. Citat förbrukas och förlorar tyngd ju mer populära de blir. Han menar vidare att det är helt ok att hitta på egna citat och tänk på att skapa mervärde. Bra riktlinjer.

För avslöjande om hur allt detta leder till intellektuell härskarteknik hänvisar jag till hans inlägg som du hittar här. Tack Martin!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar